Kommentatsvar.

Kul att du skriver! Du frågade helt rätt person, har själv gjort det två gånger. Du ska absolut inte göra det hemma, har skräckexempel på det. En tjej kommer till salongen i skolan och vill slinga håret. Vad hon inte berättar för min klasskompis är att hon redan blekt håret åtta gånger hemma på två dagar! Håret var som gummi och det mesta följde med borsten. Helt förstört med andra ord. När man bleker håret så fräter man sönder bryggor i hårstrået för att få bort färgpigment som sitter i det, så ju mer färgpigment desto svårare att få bort och ju mer sliter man.

Till att börja med så tycker jag du ska prata med en frisör, som både tonar håret mörkare och sedan slingar det ljust igen. Så hon vet att du vill kunna bli ljus igen.

Men jag tycker att du ska testa en ljusare brun, för att lättare vänja sig vid det och lättare kunna bli blond igen. Den svåra delen är att få det blont utan att bli orange. Du ska räkna med att de kan ta ett par månader från att du börjar tills det är klart eftersom håret måste vila mellan blekningarna.

exempel:
Jag har en syster som varit mörkhårig ett par år men ville bli blond igen, vi började i februari med att slinga hela håret. Håret fick en gul-orange ton vilket vi räknade med. Så jag la på en sandtoning (med blåa pigment i för att få bort det gula) resultatet blev en mörkare sandblond. Efter de andvände hon silverschampo för att få bort ytterligare röda pigment. I april slingade vi håret igen och då blev hon riktigt snyggt blond.

Så bör räkna med minst två slingningar, ev toning och klippning, för att bli blond igen. Men allt beror på vilken brun färg du vill ha och hur många gånger du färgar det. Ju fler gånger desto svårare att bli blond.

Denna typ av behandling är tyvärr inte alla frisörer jätteduktiga på. Men om frisören gör det rätt ska du iaf inte behöva gå runt och vara kyckling-gul :)

Hoppas du fått svar på din fråga, hoppas på fler! :)

p.s Köp en bra hårinpackning! d.s

Jag som brunett och blondin.

Kommentarer
Postat av: flippa

najs blogg

2008-07-03 @ 10:08:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0