frisyr för rätt ansiktform.

Att välja rätt frisyr efter din ansiktsform

Rihanna har ett hjärtformat ansikte, hon balanserar det med en snelugg och får därför ett mer symmetriskt intryck-ovalt.

 

Det spelar ingen roll hur mycker man går upp eller ner, allt handlar om ansiktsformen. Har du en frisyr som smickrar din ansiktsform är det snyggt! Det finns ett gäng olika former, allt från oval till hjärtformad. Här nedan har jag skrivit lite om de olika för att förhoppningsvis hjälpa er om hur ni bör ha er nya frisyr.


Nu kanske ni undrar hur ni ska kunna veta vilken form ni har, det är lätt! Efter en lång härlig dusch ställer ni er framför spegeln, när dimman lättat lite ritar ni av ansiktet på spegeln. Vilken form är den mest lik?


Ett ovalt eller ovalare intryck är vad man ska sträva efter, har man redan ett ovalt ansikte passar man i de flesta frisyrer. Det betyder inte att de med ovala ansikten är vackrast, hittar bara du med runt eller kvadratiskt ansikte rätt frisyr så har ni exakt samma förutsättningar.


Man behöver inte följa tipsen till punkt och pricka, spara ert långa hår men klipp upp det för att ge ett förlängande intryck. Allt går, det gäller bara att hitta det som passar er bäst. Har även gett lite tips på kända snygga tjejer så ni kan googla lite på hur de har haft håret till sin ansiktsform.


Oval

För dig som har ett ovalt ansikte fungerar de flesta frisyrer, eftersom man har ett s.k. balanserat ansikte. Då bör man hellre tänka på hur hårets textur är och försöka ta fram den frisyr som du känner att du trivs i. Du kan använda ditt hår till att framhäva dina bästa sidor i ansiktet. Om du vill framhäva dina ögon; satsa på lugg. När du drar ditt hår bakåt så kommer din näsa att framhävas i profil. Det man främst ska tänka på är att ha en frisyr som passar sitt hårs struktur och form. Vare sig om ditt hår är lockigt eller rakt, så kan du alltid välja den frisyr som passar ditt hår bäst, eftersom den ovala passar i de flesta frisyrer. Strukur menas med hur ditt hår är, grovt, rakt osv.
Julia Roberts, Jennifer Anniston, Cameron Diaz, och Tyra Banks



Kvadratisk

Ett ovalt ansikte anses ha den perfekta formen för långt hår, men har du ett kvadratiskt ansikte kan du försöka ha lite mjuka mellanlager eller ökande längder (uppklippt) i håret, för att skapa ett mjukare intryck. Man kan också ha en lite utväxt snedlugg och när du har ditt hår uppsatt, så ska du försöka att dra ner några längder runt ansiktet för att få ditt ansikte att se mer ovalt ut. För att få bort lite av den kvadratiska formen ska man t ex undvika mittbena och att ha håret klippt precis vid käklinjen. Det förstärker den kvadratiska formen. Man ska i stället satsa mycket på olika lager och om ditt hår är kort och du vill få ett längre ansikte, så försök att få lite volym uppe på huvudet. Kom ihåg att alltid behålla rundheten i siluetten.

Angelina Jolie och Sandra Bullock.


Rektangulär

Har du ett långt ansikte ska du försöka få det att se mer ovalt ut. Det gör man genom att ha frisyrer med bredd och t ex med en lugg precis vid ögonbrynen eller som ett alternativ en snedlugg som sträcker sig över ansiktet. Vare sig om man har långt eller kort hår ska man försöka få volym i det eftersom det annars "drar ner" ansiktet ytterligare. Gärna lite mer volym åt sidorna.

Gwyneth Paltrow, och Janet Jackson

Rund

Det är viktiga om du försöker få ansiktet att se mer avlångt och ovalt ut, om du har ett runt ansikte. Det kan man göra genom att behålla sidlängderna tätt till ansiktet. Har du en hårlängd klippt vid kinden eller kortare är det väldigt smickrande för en rund ansiktsform att dra håret fram mot ansiktet i mjuka slingor. Undvik en helt rakt avklippt lugg om du har runt ansikte eftersom det framhäver den runda formen och gör att ditt ansikte ser mindre ut.

Oprah Winfrey, Fergie, Kirstin Dunst, och Kate Winslett.

Hjärtformad

Har du ett hjärtformat ansikte är det bredd vid kinderna som ska framhävas för att få den mer ovala formen på ansiktet. En bra frisyr för det är ha att hår ner till axlarna med lite plattare upptill och lite mjuka lockar och volym neråt från kinden. Att klippa i olika lager är smart för denna frisyr, eftersom det ofta skapar mjuka lockar av sig självt (Kräver att man har lite självfall). Det man ska försöka göra är att få ansiktet att se mer ovalt ut genom att dra bort uppmärksamheten från kinderna och fokusera på de delar av ditt ansikte som ser bäst ut och framhäva den.

Katie Holmes, Reese Witherspoon, Gong Li, Rihanna och Jennifer Lopez.


Diamantformad

För att balansera de breda kindbenen och den smala hakan, så ska man för att få fram en mer oval ansiktsform framhäva och skapa volym i håret nere vid hakan. Den klassiska pagefrisyren är perfekt för diamantformade ansikten och den blir allra snyggast om man har den friserad med lite spretiga slingor. Har man lugg ska man ha den också i slingor och lager, gärna fram mot ansiktet som med den runda ansiktsformen.


Päronformad

För att få tillbaka den mer ovala ansiktsformen är det bästa tipset att klippa en lugg som balanserar din haka. Det är också bra att ha håret bakom öronen eftersom det dra uppmärksamheten uppåt till öronen i stället för hakan. Gärna volym upptill då det balanserar upp ansiktet. Det viktigaste är att alltid ha håret tight vid nacken/hakan.


In i duschen och ta reda på er ansiktsform, har ni rätt frisyr eller är det dags för förändring? Vill ni ha hjälp så länka till en bild så ska jag tipsa er!


Kommentarer
Postat av: Petra

Jag hittade ingen mailadress till dig men jag skulle jättegärna vilja ha hjälp med vilken ansiktsform jag har och kanske även lite förslag till färger på håret som jag passar i för jag ska till frisören nu på onsdag

(13/8) och det skulle vara jättesnällt om du hjälpte mig :)



Du får en bildlänk istället, hoppas du kan hjälpa mig!





http://i109.photobucket.com/albums/n78/Blushberry/petra.jpg

2008-08-11 @ 21:43:05
Postat av: nathalie

shit, svårt att veta vilken ansiktsform man är :S haha

2008-08-13 @ 12:49:13
Postat av: Anonym

Hej.

Jag bor utomlands, och har lite svårt att välja bland alla miljarders märken det finns här:) och när man inte pratar språket så är det ganska svårt att läsa sig till om det är bra för just dig.

Hemma köper jag oftast hårprodukter hos frisörer, men här har jag inte riktigt tid att gå och leta efter frisörer, utan det blir ofta att man köper i en vanlig supermarket. Jag har i vilket fall hittat två "märken" som jag tycker är helt okej, tänkte bara fråga om du kanske vet om det är "bra" hårprodukter. Ena heter Farida B Paris och andra märket är Andrew Collinge! Tacksam för svar:)

C

2008-09-02 @ 18:39:30
Postat av: Josefine

Hej!

Jag skulle verkligen behöva din hjälp!

Jag kan inte lista ut vad jag har för ansiktsform och mitt hår är så himla tråkigt just nu, så jag skulle verkligen uppskatta ifall du berättar vad min ansiktsform är och vad du tycker jag skulle passa i för frisyr. :)



Jag skickar en länk: http://jowssan.blogg.se/2008/october/nu-borjar-man-kanna-av-veckan.html



Tack på förhand!

/Josefine

2008-10-17 @ 16:13:07
URL: http://jowssan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0