Schamponera mera!

Här kommer en guide om hur ni ska göra för att tvätta håret ordentligt. Läs igenom den och tänk på det nästa gång ni duschar och tvättar håret. TIpsar också om schampo, budget-medel-lyx.

1: Borsta alltid igenom håret när det är torrt, för att få bort eventuella knutar.

2: Blöt ner håret med varmvatten så att fjällskikten öppnar på sig.

3: Se till att håret är ordentligt blött när du schamponerar det. Applicera schampot. Massera hårbotten ordentligt med fingertopparna, så att du får bort döda hudrester och annan smuts.

4: Skölj ordentligt.

5: Schamponera håret två gånger. Första schamponeringen tar bort smuts och olja men verkar inte på håret. Därför schamponerar man en andra gång för att håret ska ta upp schampots ingredienser. Under första schamponeringen löddras det antagligen inte sassily mycket, men det beror på hur smutsigt håret är.

6: Krama ur alternativt handukstorka håret innan du tar I balsam. Applicera balsamet jämt över hela längderna. Men undvik hårbotten!

Tips: Balsam tillsammans med lite kallare vatten stänger igen fjällskikten och gör att håret känns lenare. För att få ut bästa effekt av schamponeringen så låt håret självtorka efter att du kramat ut överflödigt vatten. Tvätta inte heller håret mer än 3 dagar i veckan!

Männen från Koster (min kära pojkvän o hans kompis Erik, värsta kändisvakten. haha) rekomenderar Dubbeldusch och HMs schampo för män. De tipsar också om att duscha iskallt i tio sekunder för att stänga fjällskiten och vakna till! :)

Jag har testat tre olika schampon i olika prisklasser för att ni själva ska kunna välja hur mycket ni vill lägga ut men fortfarande få bra produkter.

LYX


Dumb Blonde Från Bed Head Tigi.


Älskar dessa produkter. De funkar perfekt på mitt blekta hår, tillför fukt och proteiner. Viktigt att veta är att de funkar för alla med kemikalie behandlat hår, inte bara blondiner. "Not just for blondes - It's for Racy Redheads and Boxum Brunetts too" Pumpen på schampoflaskan gör den smidig att använda och det luktar otroligt gott. Balsamet funkar både som balsam och hårinpackning. Låt den sitta i 10min med en plastpåse på huvudet (för värme) Och Voila, en hårinpackning! Nackdelen är väl möjligtvis priset. Billigast fr schampot är c:a 189kr (400ml) och 229kr för balsamet (200ml). (Endast hos frosörer)

MELLAN



Kerasilk ultra rich car från Goldwell.
Dessa produkter är vanligtvis inte särskilt billiga, men det är ganska ofta erbjudanden. De är till för torrt och skadat hår, vilket de flesta har på sommaren! Det finns två varianter så om man inte har särskilt skadat hår (ofärgat) så välj Rich Care, den gråa varianten. Gör håret genast lenare och det känns friskare. Har du frissigt hår rekomenderar jag också deras efterbehandling silk fluid. Schampot kostar c:a 89kr (500ml) på The Look (a6, Jönköping). Balsamet kostar c:a 69 kr (125ml). (Endast hos frisörer)

BUDGET


Elvital color vive från L'oréal
En otroligt bra budgetvariant, finns för olika sorters hår. Den jag har använt är för Färgat hår, jag har ju blont hår så den här själva 'behålla glansen* funktionen vet jag itne riktigt, men håret kändes riktigt bra faktiskt. De skyddar även håret med nutri filter uv, passar bra nu när det är sol! Schampo+balsam kostar 90kr!

Vill ni har mer specifika recensioner så sök på namnet på google!

Evelyn var tvungen o jobba över idag, så får bli klippning nästa vecka.

Såhär fick håret bli idag, tog c:a 10 minuter att locka till topparna med plattången. Får träna på de här med att ta kort på hur jag gör håret. Min "bloggmentor" Nathalie håller på o lär mig hur man sköter en blogg. Så håll ut! Det blir bättre. Men såhär såg det ut idag iaf.


haha, jag brukar le i vanliga fall.. Nu ska jag städa lite sen blir det filmkväll med damerna!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag har en fråga. Varje gång jag färgar håret så åker färgen ALLTID ur efter antal tvättar.och nej, jag har inte toning...Ska jag tänka på nått när jag färgar håret eller efterbehandling?



/matilda

2008-07-11 @ 18:44:26
URL: http://www.metulda.devote.se/
Postat av: Malin

Hej jag har en liten fråga. jag har precis klippt page och alltid när man går från frisören ser det så himla snyggt ut och även dagen efter men sen när man har tvättat det så går det verkligen inte att får det lika snyggt. det ligger helt platt och spray funkar inte heller! tror du att det skulle bli snyggare med volym master? eller har du nått tips på hur jag ska få det att se fylligt ut och luftigt? trevlig helg :)

2008-07-11 @ 21:42:12
Postat av: Niclas

Vettig pojkvän du har! Är trött på allt tjafs om dyra produkter! Förresten, har en fråga om reklam på TV, Garnier har ett vax som verkligen håller för allt, killen står på huvud och sen är frisyren som vanligt igen, kan detta verkligen funka? kanske du kan testa på något? Cool sida.

2008-07-11 @ 22:43:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0